عنوان خبر:جدول هاي آماري شاخص توسعه يافتگي كشورها هستند
چهارشنبه 8 دي 1389 - 16:21:41


رييس مركز آمار ايران در گرگان گفت: جدول هاي آماري و شاخص هاي بين المللي به عنوان شاخص توسعه يافتگي كشورها مطرح هستند.



دكتر 'عادل آذر' روز چهارشنبه در جلسه شوراي برنامه ريزي و توسعه استان گلستان اظهارداشت: ايران به طور ويژه در چند سال اخير تمركز خوبي بر روي آمار و اطلاعات داشته است.
وي به طور خلاصه به تشريح برنامه پنج ساله آمار كشور ( 1394- 1390 ) پرداخت و اظهار داشت: با الهام از چشم‌انداز بيست‌ساله جمهوري اسلامي ايران كه در آن «ايران كشوري توسعه‌يافته با جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در منطقه » است، چشم‌انداز مطلوب آمار كشور ترسيم مي‌شود.
وي ادامه داد: نظام آماري كشور كارا و پويا مبتني بر فناوري‌هاي نوين و مشاركت توانمند و علمي تمام اركان در مسير تامين نيازهاي آماري رسمي كشور است كه در آن آمارها روزآمد، قابل اعتماد و متناسب با نيازهاي كاربران بر پايه روش‌هاي مطلوب و با كيفيت مورد قبول تهيه و با استفاده از شيوه‌هاي اطلاع‌رساني جامع و موثر به صورت سريع، آسان و با حفظ محرمانه بودن اطلاعات فردي در دسترس كاربران قرار مي‌گيرد.
وي اظهار داشت: در اين نظام، آمارهاي ثبتي ساماندهي شده، فرهنگ آماري پاسخگويان، تهيه‌كنندگان و استفاده‌كنندگان آمار ارتقا يافته و زمينه‌هاي مشاركت موثر آنان در فرآيندهاي فعاليت‌هاي آماري تامين مي‌شود.
به گفته دكتر عادل آذر، در چشم‌انداز مطلوب، استفاده از آمار توسط مجموعه برنامه‌ريزان، سياستگذاران و ساير كاربران به نحو فراگير و مطلوب انجام شده و فرهنگ تصميم‌سازي، تصميم‌گيري و قضاوت بر پايه سنجش‌هاي متكي بر آمار و اطلاعات درست، نهادينه مي‌شود.
رييس مركز آمار ايران سياست‌هاي كلي و راهبردهاي پنج ساله مركز آمار را تمركز سياستگذاري و هدايت فعاليت‌هاي توليد آمارهاي رسمي كشور، اولويت دادن به تامين آمارهاي پايه و آمارهاي موردنياز برنامه‌هاي توسعه كشور، تمركز زدايي در توليد آمار و توسعه توليد آمار به روش ثبتي بيان كرد.
وي گفت: ظرفيت‌سازي در فعاليت‌هاي آماري و توسعه منابع انساني در جهت ارتقاي كمي و كيفي توليد آمار ، مشاركت دادن بخش خصوصي در فعاليت‌هاي آماري ، ارتقاي فرهنگ آماري ، بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين در توليد آمار و توسعه اطلاع‌رساني آماري ، ساماندهي انتشار آمارهاي رسمي و استقرار سيستم نظارت و ارزيابي در فرآيند توليد آمار و اطلاع‌رساني آماري از ديگر عناوين سياستها و راهبردهامي باشد.
دكتر عادل آذر به تشكيل كارگروه آمار در استانها اشاره كرد و گفت: اين كارگروه با تركيب استاندار ،معاون برنامه ريزي استانداري، رييس سازمان بازرگاني، مديركل كار و امور اجتماعي ، رييس سازمان جهاد كشاورزي ، رييس سازمان صنايع و معادن، مديركل تعاون، رييس سازمان امور اقتصادي و دارايي، رييس سازمان صدا و سيماي مركز استان تشكيل مي شود.
وي ادامه داد: مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان ، رييس دانشگاه علوم پزشكي، مديركل ثبت احوال، نماينده بانك مركزي در استان، مديركل آمار و اطلاعات استان، نماينده وزارت رفاه در استان، رييس سازمان آموزش و پرورش و دونفر از صاحب نظران استان به انتخاب شوراي برنامه ‌ريزي استان از ديگر اعضاي اين كارگروه هستند.
وي در بيان شرح وظايف كارگروه اظهار داشت: سياستگذاري فعاليت هاي آماري استان در راستاي سياست هاي شوراي عالي آمار،تشخيص و تعيين اولويت هاي موضوع هاي آماري استان منطبق برسياست‌هاي شوراي عالي آمار، هماهنگ كردن فعاليت هاي آماري دستگاه هاي اجرايي استان در ارتباط با توليد، بهنگام سازي از جمله اين وظايف است.
دكتر آذر اضافه كرد: اطلاع رسانِي آماري در راستاي سياست هاي شوراي عالي آمار،
ايجاد زمينه هاي همكاري موثر دستگاه ها و آمادگي افكار عمومي استان در تسريع و تسهيل فعاليت هاي آماري كشور ،دريافت‌، ‌بررسي و تعيين شاخص ها و اقلام آماري مورد نياز بخش هاي مختلف در استان به منظور برنامه ريزي توليد آنها از ديگر وظايف كارگروه آمار استانها مي باشد.

ايرنا



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-893.html )