عنوان خبر:تدوين برنامه 5 ساله مركز آمار ايران
چهارشنبه 8 دي 1389 - 16:24:38


رئيس مركز آمار ايران در گرگان از تدوين برنامه پنج ساله مركز آمار و تصويب آن در شوراي عالي آمار خبر داد.



به گزارش خبرگزاري فارس از گرگان، عادل آذر ظهر امروز در حاشيه جلسه اعضاي شوراي برنامه‌‌ريزي استان در جمع خبرنگاران استان با اشاره به اهم مواد اين برنامه اظهار داشت: ماده دو اين برنامه 14 ماده‌اي تحت سرفصل كلي چشم انداز مطلوب آمار كشور عنوان و بر ايجاد نظام آماري كارآ، پويا، مبتني بر اي‌تي و مشاركت همه اركان و تمركز بر آمار سطحي تاكيد دارد.
وي با اشاره به ماده سوم اين برنامه خاطرنشان كرد: اين ماده به سياست‌هاي كلي و راهبردها پرداخته و مولفه‌هاي مهمي چون تمركز سياست‌گذاري و هدايت فعاليت‌هاي توليد آمارهاي رسمي كشور، تمركز‌زدايي در توليد آمار، توسعه توليد آمار به روش ثبتي و نيز ارتقاي كمي و كيفي توليد آمار را مورد توجه قرار داده است.
عادل ‌آذر با تاكيد بر ضرورت ارتقاي فرهنگ آمار در جامعه تصريح كرد: در حال حاضر يكي از آسيب‌هاي جدي كشور سواد اندك توده درباره اهميت و نقش تاثيرگذار آمار در توسعه متوازن كشور است.
به گفته وي عدم وقوف مردم به اهميت آمار باعث شده است تا در پاره‌اي موارد همكاري لازم را در انجام سرشماري‌ها نداشته و در برخي جنبه‌ها مانند نرخ دقيق بيكاري با مشكلاتي مواجه شويم.
رئيس مركز آمار ايران ايجاد كارگروه آمار استان را راهي موثر براي ارتقاي سطح آگاهي و نهادينه كردن فرهنگ آماري در آحاد جامعه عنوان كرد و گفت: اين امر در قالب ماده چهار برنامه پنج ساله مركز آمار به تصويب شوراي عالي آمار رسيده است.
به گفته عادل ‌آذر، استاندار، رئيس سازمان بازرگاني، رئيس سازمان جهادكشاورزي، مديركل تعاون استان، مديركل صدا و سيما استان و رئيس دانشگاه علوم پزشكي استان تعدادي از اعضاي اين كارگروه خواهند بود.
وي با اشاره به بخشي از وظايف اين كارگروه خاطرنشان كرد: سياست‌گذاري فعاليت‌هاي آماري در استان، تشخيص و تعيين اولويت‌هاي موضوع‌هاي آماري، بررسي و تصويب طرح‌هاي آماري و ارائه پيشنهاد براي رفع مشكلات اجرايي استان از اهم وظايف اين كارگروه است.
وي از استاندار گلستان خواست تا هر چه سريع‌تر نسبت به ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب به ويژه در حوزه نيروي انساني و ايجاد فناوري روز به منظور تهيه آمار سالم، صحيح و علمي در استان اقدام كند.
عادل‌آذر همچنين به ماده 65 مكرر الحاقي برنامه پنج ساله خاطرنشان كرد: در اين ماده تلاش شده است تا با اتكا به علم آمار شاخص‌ مناسبي درباره ميزان عملي شدن برنامه‌ها و سياست‌هاي كلي كشور ارائه شود.
وي يادآور شد: ارزيابي ميزان اجرايي شدن الگوي توسعه اسلامي ايراني، ارزيابي ميزان دستيابي به سند چشم‌انداز20 ساله، اصلاح الگوي مصرف، تدوين استانداردهاي ملي، داده‌هاي مكاني، آمايش سرزمين، نظام اداري و مديريت فناوري اطلاعات، ميزان دستيابي به اهداف توسعه هزاره و نقشه جامع علمي كشور نمونه‌‌اي از سياست‌هاي كلي است كه به تدريج شاخص‌هاي ميزان تحقق آن از سوي مركز آمار ايران اعلام خواهد شد.
به گفته عادل‌آذر كميسيون برنامه و بودجه و كميسيون اقتصادي مجلس، بر نحوه اجراي اين برنامه‌ها نظارت خواهند داشت.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-895.html )