عنوان خبر:هر 68 هزار هكتار جنگل يك نيروي حفاظتي
پنجشنبه 9 دي 1389 - 21:44:02


فرمانده يگان حفاظت از منابع طبيعي سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور گفت: در زمان حاضر به ازاي هر 68 هزار هكتار عرصه منابع طبيعي كشور يك نيروي محافظ وجود دارد و ما با كمبود نيرو در اين زمينه رو به رو هستيم.



سرهنگ 'تقي ايرواني' شامگاه چهارشنبه در حاشيه بازديد از جنگل هاي استان گلستان در جمع خبرنگاران رسانه هاي جمعي كشور اظهار داشت: در حالي كه بايد به ازاي هر 10 هزار هكتار يك نيروي حفاظتي در جنگل ها وجود داشته باشد تا بتوان به طور تخصصي از اين عرصه ها محافظت كرد.
وي با اشاره به اين كه در سازمان جنگل ها بيش از 11 هزار نيرو فعاليت مي كنند، گفت: در يگان حفاظت از منابع طبيعي كشور، دو هزار و 200 نيرو فعاليت دارند اين در حالي است كه براي اين بخش هفت هزار و 400 پست سازماني پيش بيني شده است.
سرهنگ ايرواني، برنامه ريزي براي تامين نيروي مورد نياز اين يگان را در دستور كار بيان كرد تا بتوان با تامين نيروي مورد نياز از جنگل ها به طور تخصصي، محافظت و از اقدامات و روش هاي خوب كشورهاي دنيا نيز استفاده نمود.
وي گفت: امكانات يگان حفاظت از منابع طبيعي كشور متناسب با شرايط نيست و نيازمند تقويت است و هم اينك نيروهايي براي استفاده از دانش و تجربه كشورهاي ديگر به كشورهاي مختلف اعزام شده اند.
سرهنگ ايرواني، بودجه سالانه يگان حفاظت كشور را 160 ميليارد ريال اعلام كرد و گفت: اين رقم براي 32 استان و صيانت از جنگل ها در شرايط عادي اختصاص مي يابد.
وي افزود: اين امكان وجود دارد كه از سال آينده رديف اعتباري خاصي براي اين مساله باز شود.
به گفته وي، در آتش سوزي هاي اخير از اقدامات ستاد حوادث غيرمترقبه كشور نيز استفاده شده به طوري كه غير از اعتبارات يگان براي استان گلستان و استان هاي مازندران و گيلان 40 ميليارد ريال از طريق اين ستاد و استانداري منظور شده است.
سرهنگ ايرواني با بيان اين كه از تمام توان كشور در اين آتش سوزي ها استفاده شد، افزود: زماني كه با حجم و وسعت كار رو به رو شديم، احساس بر اين بود كه هنوز به عجز نرسيده ايم و صلاح نديديم كه از كمك كشورهاي ديگر استفاده شود هر چند كه آتش سوزي ها به طول انجاميد.
وي ادامه داد: تا به امروز فردي به دليل آتش سوزي ها دستگير نشده، هر چند كه شايعات در اين زمينه زياد است و همچنين منابع طبيعي در اين زمينه پولي به فردي نداده و از توان همه دستگاه ها در اين زمينه استفاده شده و پرسنل هميشه آماده عمليات هستند.
سرهنگ ايرواني با بيان اين كه تنها يك نفر در گيلان بر اثر اين آتش سوزي ها جان باخته، افزود: عامل 90 درصد آتش سوزي هاي كشور، عمدي و انساني است و يكي از فاكتورهاي مهم در يگان حفاظت منابع طبيعي كشور، ترويج فرهنگ استفاده و حفاظت از منابع طبيعي توسط مردم است و مردم همياران منابع طبيعي هستند.
خبرنگاران رسانه هاي جمعي كشور به منظور بازديد از آتش سوزي جنگل هاي گلستان به مدت دو روز به اين استان سفر كردند.

ايرنا



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-903.html )