عنوان خبر:135 فقره آتش سوزي دردوماه اخيردر جنگل هاي استان گلستان رخ داده است
شنبه 11 دي 1389 - 17:06:07


مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان گلستان خبر داد: در طول آبان و آذر ماه سال جاري، تعداد آتش سوزي هايي كه در جنگل هاي اين استان اتفاق افتاده 135 فقره گزارش شده است.



'حميد سلامتي' روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ايرنا گفت: 59 فقره از اين آتش سوزي ها مربوط به شهرستان مينودشت، 22 فقره در آزادشهر، 20 فقره در راميان، 11 فقره در كلاله بوده و در علي آباد و گرگان هر كدام هشت فقره و در كردكوي و بندرگز نيز، هر كدام دو فقره آتش سوزي و مابقي موارد در ساير نقاط استان رخ داده است.
سلامتي افزود: بيشترين اين آتش سوزي ها برابر با دو هزار و 700 هكتار در عرصه هاي جنگل هاي طبيعي و پهن برگ و 60 هكتار در جنگل هاي سوزني برگ استان رخ داده كه خسارت آنها بيشتر بوده است.
وي ادامه داد: هر چه از غرب به شرق استان پيش مي رويم، تعداد آتش سوزي ها به خاطر كاهش رطوبت و بارندگي و افزايش دما، بيشتر شده و بخش شرقي استان را تحت تاثير قرار داده است.
وي ادامه داد: بررسي هاي آماري نشان داده كه از سال 69 تاكنون، وضعيت آتش سوزي در جنگل هاي استان گلستان از نظر سطح و تعداد، سير صعودي داشته است.
سلامتي افزود: سال هاي قبل، شرايط آتش سوزي خيلي حاد نبود كه رسانه اي شود اما آتش سوزي هاي آبان و آذر ماه سال جاري به دليل شرايط آب و هوايي و طولاني بودن مدت و تعداد، رسانه اي شده كه از اطلاع رساني آن پرهيزي نيست.
وي با بيان اين كه حداقل هر سال در جنگل هاي اين استان، جنگل سوزي وجود دارد، افزود: آتش در جنگل هميشه بحران نيست و اگر جنگلي نباشد، آتش سوزي معنا ندارد و در برخي مراتع نيز اين گونه است.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري گلستان گفت: براي اولين بار در 33 سال گذشته بوده كه در طول 58 روز (از 20 مهر ماه سال جاري تا 18 آذر ماه)، هيچ باراني در استان نباريده و ميزان بارندگي در شرق استان 9 درصد بوده است كه با رطوبت كويري يزد برابري مي كرد.
سلامتي افزود: ميزان بارندگي كم، وزش باد غرب و شرق و جنوب به شمال، دماي بالاي 30 درجه در آخرين روزهاي پاييزي، صخره اي و ريزشي بودن برخي از عرصه هاي حريقي مناطق، دسترسي به آنجا را سخت و ديرتر كرده بود و هلي برد و بالگرد نيز، امكان عبور نداشتند و باعث شد اطفاي حريق طولاني تر شود.
وي افزود: هماهنگي هاي لازم در قبل و حين آتش سوزي ها با ستاد مديريت بحران، كارگره اطفاي حريق و تعامل بين دستگاه ها وجود داشته و با اين تعامل، ضرورت كمك از كشورهاي ديگر نبوده است.
اين مقام مسئول گلستان در ادامه از سازمان هاي جنگل ها و محيط زيست درخواست كرد از آنجايي كه عرصه هاي منابع طبيعي را تحت مديريت دارند، لازم است طرح هايي از قبل پيش بيني و آماده داشته باشند كه با شرايط بهتر، آتش اطفاء شود.
سلامتي گفت: هم اينك در عرصه هاي منابع طبيعي استان برنامه هاي مديريتي كامل وجود دارد و بيش از 50 درصد جنگل ها تحت پوشش 32 طرح جنگلداري است كه توسط بخش خصوصي مديريت مي شوند و 50 درصد ديگر، مجري طرح ندارند كه بخشي از آنها احيايي و حفاظتي هستند.
استان گلستان بالغ بر دو ميليون و 150 هزار هكتار مساحت دارد كه 865 هزار هكتار آن مرتع است كه شامل مراتع قشلاقي در شمال، مراتع ييلاقي در جنوب و ميان بند در زمين هاي زراعتي مي شود.
گلستان 451 هزار هكتار نيز، جنگل دارد كه از گلوگاه در غرب، شروع شده و به پارك جنگلي گلستان منتهي مي شود.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-929.html )