عنوان خبر:خطوط ريلي شمال، توان جابه جايي سه برابر حجم فعلي
شنبه 11 دي 1389 - 17:06:18


مدير روابط عمومي راه آهن شمال گفت: خطوط ريلي شمال كشور مي توانند سه برابر شرايط فعلي، مسافر و بار را حمل و جا به جا كنند.



'حميدرضا فرمي' روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ايرنا افزود: سالانه يك ميليون تن بار و بيش از يك ميليون و 600 هزار مسافر توسط خطوط راه آهن شمال جا به جا مي شوند كه با شرايط فعلي مي تواند سه برابر شود.
وي يادآور شد: افزايش توان خطوط ريلي شمال كشور مشروط بر اين است كه ناوگان مسافربري و باري اين خطوط، سه برابر شوند و شركت هاي تجاري نيز از بنادر استفاده كنند.
فرمي با اشاره به اين كه بازسازي خطوط ريلي به ازاي هر كيلومتر سنجيده مي شود، گفت: در شرايط فعلي به ازاي هر كيلومتر از خطوط راه آهن شمال حدود چهار هزار و 500 ميليون ريال اعتبار لازم است.
وي افزود: در حال حاضر براي بازسازي خطوط ريلي شمال كشور 30 ميليون يورو برابر 420 ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شده است.
فرمي ادامه داد: بازسازي خطوط ريلي شمال از ايستگاه گرمسار تا ساري از سال 79 تا 86 به ميزان 290 كيلومتر به اتمام رسيده و حدود 21 كيلومتر از باقي مانده آن، كه از بهشهر تا گرگان و به طول 90 كيلومتر است، از نيمه دوم سال 88 شروع و تا تير ماه سال 89 به پايان رسيده و در حال حاضر خط باز است و تردد در حال انجام است.
مدير روابط عمومي راه آهن شمال بيان كرد: 120 ميليارد ريال براي بازسازي خطوط راه آهن بهشهر تا گلوگاه به طول 26 كيلومتر، هزينه شده است و باقي مانده اين خط به طول 60 كيلومتر در مرحله تامين اعتبار است.
وي ادامه داد: پيشينه راه آهن شمال به سال 1317 مي رسد و طول آن 382 كيلومتر و شامل 27 ايستگاه است كه از ايستگاه بندرتركمن فعلي تا ايستگاه گرمسار را شامل مي شود.
فرمي گفت: ايستگاه ساري مركز اداره كل راه آهن شمال است و چهار ايستگاه تشكيلاتي بندرتركمن، ساري، پل سفيد و فيروز كوه دارد كه از سال 39 حدود 40 كيلومتر به خط بندرتركمن و گرگان و در سال 81 نيز حدود 21 كيلومتر به خط ترانزيتي رستم كلا به امير آباد اضافه شده است.
وي اظهار داشت: راه آهن شمال موقعيت سوق الجيشي از جهت خطوط، شيب و فراز و قوس خط دارد و اين كه از ايستگاه قائم شهر به بالا، نيروي كشش دو برابر مي شود، بهانه و عامل بازدارنده اي براي تحت تاثير قرار دادن ميزان حمل بار و جا به جايي مسافر است.
فرمي گفت: راه آهن شمال متولي توسعه راه آهن نيست و متولي گسترش خطوط ريلي كشور، معاونت ساخت و توسعه راه هاي وزارت راه و ترابري است و از جمله برنامه هاي اين معاونت نيز، ساخت راه آهن گرگان به مشهد است كه در حال مطالعه فاز سوم و انعقاد قرارداد با كنسرسيوم مي باشد.
وي افزود: بحث مصوبات سفرهاي سه گانه يكي ديگر از برنامه هاي اين معاونت است كه راه آهن دو خطه ساري، گرمسار در مرحله مطالعات مقدماتي قرار دارد.
مدير روابط عمومي راه آهن شمال تصريح كرد: براي استان گلستان نيز، پيش بيني هايي است كه از آن جمله اتصال شرق استان به شاهرود است كه از مطالعه اوليه گذشته و اتصال گلستان به تركمنستان است كه حدود 81 كيلومتر آن در ايران ريل گذاري شده و 200 كيلومتر در آن سوي مرز است كه اقدامات آن آغاز شده است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-930.html )