عنوان خبر:تغيير شاخص‌هاي بهداشتي در زمان اجراي قانون هدفمندي
سه شنبه 14 دي 1389 - 21:11:11


رئيس دانشگاه علوم پزشكي گلستان گفت: برهه زماني اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها بهترين زمان براي مطالعه و تحقيق است و پژوهشگران مي‌توانند شاهد تغيير شاخص‌هاي بهداشتي در اين زمان باشند.



شهريار سمناني امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: مرگ و مير كودكان زير پنج سال از جمله مواردي است كه در دهك‌هاي پايين جامعه بيش از ساير اقشار به چشم مي‌خورد بنابراين محققان مي‌توانند چنين چالش‌هاي بهداشتي را در زمان اجراي طرح مورد بررسي كارشناسانه خود قرار دهند تا آثار اينگونه مداخلات را بر پيكره جامعه مورد تبادل نظر قرار دهند.
به عقيده وي بخش بهداشت از جمله مواردي به حساب مي‌آيد كه متاثر از هدفمندي يارانه‌هاست چراكه در جامعه‌اي كه عدالت اجتماعي مستقر باشد سلامت مردم در آن جامعه محسوس‌تر به نظر مي‌آيد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي گلستان ادامه داد: با نگاه ويژه به سند چشم‌انداز كشور به نظر مي‌رسد بايد تعداد مراكز تحقيقاتي به 25 مراكز برسد و علاوه بر آن استان بايد داراي پژوهشگاهي باشد و اينگونه چالش‌هاي پژوهشي برطرف شود.
سمناني ارتقاي فرآيند پژوهش را متاثر از تامين منابع و رفاه پژوهشگر دانست و افزود: سهم اندك اعتبارات در امر پژوهش از جمله مشكلات دست و پاگيري است كه در رسيدن به نقطه مطلوب محققان را دچار چالش كرده است.
وي ادامه داد: پژوهش بايد منجر به كارآفريني شود و يا در ارتقا سطح سلامت تاثيرگذار باشد.
وي تصريح كرد: پژوهشي كه براي حل مشكلات مردم نباشد، به درد مردم نخورد و سفارش دهنده آن مردم نباشند توليد علم محسوب نمي‌شود.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي گلستان يادآور شد: چنانچه پژوهشي با عبارات و لسيانس علمي به دنيا به قبولاند كه آن طرح معضلي از جامعه برخواهد داشت به توليد دانش منتهي مي‌شود.
سمناني با اظهار خرسندي از مصرف توليدات دانشگاه در حوزه دانشگاه اذعان داشت: صنعت‌مان خدمات بهداشتي درماني خودمان است و دانشگاه از اين لحاظ آنچه توليد و مصرف مي‌كند يك جاست.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-978.html )