ابوطالب جلالي امروز در گفتوگوي تفصيلي با خبرنگار فارس در گرگان فارغالتحصيلان دانشگاهي را در شمار مهمترين گروههاي هدف آموزشهاي فني و حرفهاي عنوان كرد و اظهار داشت: اگرچه در گذشته بيكاري مختص افراد كمسواد و فاقد تحصيلات دانشگاهي بود، امروزه مسئله بيكاري فارغالتحصيلان دانشگاهي به عنوان يكي از اصليترين نگرانيها براي خانوادهها و مديران كشور مطرح است. وي تصريح كرد: فارغالتحصيلان دانشگاهي دوراني از عمر خود را در محيط علمي صرف كرده و به كسب مجموعهاي از دانشهاي نظري نائل آمدهاند اما واقعيت اين است كه دستهاي بسياري از آنها براي انجام كار و فعاليت در محيط واقعي كاري ناتوان است. مديركل فني و حرفهاي گلستان افزود: از همين رو موضوع توانمندسازي دانشجويان و فارغالتحصيلان دانشگاهي در دستور كار فني و حرفهاي استان قرار گرفت و از دو سال گذشته متناسب با يافتههاي دانشگاهي دانشجويان و فارغالتحصيلان، دورههاي مهارت آموزي در رشتههايي نظير نرمافزارهاي آموزشي، رشتههاي فناوري اطلاعات، مهارت و كارآفريني براي آنان برگزار شد. جلالي كمبود آموزش عملي براي دانشجويان رشتههاي فني را يكي از اشكالات موجود در نظام آموزش رسمي كشور دانست و خاطرنشان كرد: در محيط دانشگاهي بيشتر به مباحث نرمافزاري، تئوري و نظري يك دانش فني پرداخته ميشود و بعد عملي آن به دليل كمبود يا فقدان سختافزار معمولا خيلي كم اجرا ميشود. وي اضافه كرد: به همين دليل بسياري از فارغالتحصيلان رشتههاي فني به محض ورود به محيط كسب و كار متوجه ميشوند همه آنچه ميدانند تنها مباحثي نظري است كه در قالب محفوظات در تابلوي ذهني آنان ثبت شده و براي پيادهسازي دانستههاي خود در فضاي كاري واقعي دچار مشكل هستند. به گفته جلالي اين در حالي است كه هنرجويان فني و حرفهاي بيشترين دانش خود را در كارگاههاي فني و حين كار با دستگاه كسب ميكنند و به همين خاطر بعد مهارتي در اين افراد پررنگتر از بعد نظري و تئوري است. وي گفت: به عنوان مثال در كارگاه برق صنعتي مركز شماره يك گرگان، هنرجويان فني و حرفهاي در فضايي به مساحت 800 متر و با استفاده از امكانات سختافزاري كه با هزينهاي معادل پنج ميليارد ريال تهيه شده، 2 هزار و 800 ساعت تحت آموزش قرار ميگيرند كه 80 درصد اين آموزش نيز عملي است. جلالي ادامه داد: اين در حالي است كه اين فرآيند آموزشي در دانشگاهها به صورت معكوس اجرا ميشود به طوري كه تنها 20 درصد آموزش دروس فني در دانشگاهها به بعد عملي اختصاص دارد. مديركل فني و حرفهاي گلستان اظهار داشت: اداره كل فني و حرفهاي به خاطر رفع اين نقيصه با برخي دانشگاههاي استان وارد تعامل شده و با انعقاد تفاهمنامههايي وظيفه آموزش سختافزاري دانشجويان برخي رشتههاي فني را برعهده گرفت. جلالي در ادامه با بيان اينكه دو گروه كارجويان و شاغلان از جمله ديگر گروههاي هدف آموزش فني و حرفهاي هستند اظهار داشت: بيكاران يا كارجويان به دليل عدم توانمندي در حرفهاي خاص، از آمادگي لازم براي بر عهده گرفتن مسئوليتهاي يك شغل برخوردار نيستند و ضروري است تا با طي دورههاي آموزشي عملي، به مهارتها و توانمنديهاي لازم براي انتخاب و پيگيري يك شغل مجهز شوند. وي ادامه داد: از سوي ديگر معلومات و آموختههاي گروه شاغلان نيز به دليل فعاليت در سالهاي متمادي معمولا نامتجانس با شرايط روز است و از همين رو ضرورت دارد كه با طي دورههاي آموزشي كوتاه مدت اطلاعات خود را متناسب با شرايط، به روز، اصلاح و ترميم كنند. جلالي همچنين از اجراي آموزش مجازي براي برخي رشته هاي فني و حرفهاي خبر داد و گفت: از ابتداي سال 1389 موضوع آموزش الكترونيكي جدي گرفته شد و در اولين قدم آموزش مجازي رشتههاي فناوري اطلاعات با كمك بخش خصوصي در دستور كار قرار گرفت. وي تصريح كرد: در حال حاضر كار تهيه محتوا براي برخي از رشتههاي فناوري اطلاعات انجام شده و علاقهمندان ميتوانند از محيط كار و زندگي خود از آموزش هاي مجازي اين رشتهها بهره بگيرند. مديركل فني و حرفهاي گلستان كاهش هزينه را از جمله فوايد آموزش الكترونيكي عنوان و تاكيد كرد: در اين شيوه هيچ خللي به روند آموزش مهارتي، عملي و كاربردي هنرجويان وارد نخواهد شد. جلالي يادآور شد: اخيراً تيمهاي كارشناسي به تهيه محتوا براي آموزش مجازي رشتههاي فني نظير تراشكاري و برق مشغول شدهاند و در آيندهاي نزديك دوره هاي آموزش مجازي اين رشتهها نيز در استان برگزار خواهد شد.