با صلوات بر محمد و آل محمد و احترام و با آرزوی تحیات الهی، بازگشت به مرقومه جناب عالی به تاریخ 5/7/88، با عنایت به رسالت مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(رض) در پاسداری از سیره نظری و عملی آن حضرت و نشر آن، اهتمام آن مؤسسه و دستاندرکاران به آرمانها، ارزشها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و نقش شما در انجام این رسالت، به اطلاع میرساند؛
1- بسیاری از مسائلی که در فضای سیاسی جامعه در مورد سپاه و بسیج از سوی برخی گروههای سیاسی مطرح میگردد بر این مبنا استوار است که سپاه یک نیروی صرفا نظامی بوده و غیر از نظامیگری هیچگونه نقش دیگری را نباید ایفا نماید. صدر نامه شما که در آن نسبت به موضعگیری های فرماندهان، روحانیون و مسئولین عقیدتی سیاسی و اینجانب ایراد وارد شده، متأثر از همین دیدگاه است. آیا واقعا سپاه یک سازمان انقلابی صرفا نظامی است؟! اگر چنین است پس این تهدیدات غیرنظامی با ماهیت نیمه سخت و نرم بر علیه انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و آرمانهای حضرت امام(یه) را چه کسی باید پاسخگو باشد؟! آیا سپاه برای مقابله با تهدیدات، دارای رسالت، مأموریت و وظیفه نمیباشد؟! رجوع به قانون پاسخ این سؤالات را میدهد؛
برابر نص صریح قانون اساسی،(اصل 150) فلسفه وجودی و ماندگاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی " نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن " است. شک نمیتوان کرد که ایفای این نقش و مأموریت مستلزم شناخت و بصیرت خانواده بزرگ سپاه(سپاه و بسیج) از انقلاب، دستاوردهای ارزشمند آن، آسیبها و تهدیداتی که متوجه آن بوده و یا خواهد بود، راههای مقابله با مخاطرات و تهدیدات و همچنین هوشیاری و آمادگی مستمر، عالمانه و مؤثر برای دفاع همه جانبه در عرصههای مختلف است. همین خصوصیت، سپاه را از نیروهای مسلح متمایز میکند.
2- به استناد فصل اول اساسنامه سپاه پاسداران مصوب 15/6/1361 مجلس شورای اسلامی، « سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهادی است تحت فرماندهی عالی رهبر معظم انقلاب که هدف آن نگهبانی از انقلاب اسلامی، دستاوردهای آن و کوشش مستمر در راه تحقق آرمانهای الهی و گسترش حاکمیت قانون طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران و تقویت بنیه دفاعی جمهوری اسلامی از طریق همکاری با سایر نیروهای مسلح و آموزش نظامی وسازماندهی نیروهای مردمی میباشد.»
3- بر اساس قوانین(قانون اساسی و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی)، نیروهای مسلح و از جمله سپاه تحت فرماندهی معظم کل قوا بوده و تدابیر معظم له در خصوص این نیروها در حکم قانون میباشد. در سند رسالت سپاه که به تصویب فرماندهی معظم کل قوا رسیده و به سپاه پاسداران ابلاغ شده، بر دفاع از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در برابر تهدیدات سه گانه سخت، نیمه سخت و نرم به عنوان رسالت سپاه تصریح شده است.
فصل دوم اساسنامه سپاه پاسداران در قالب 10 ماده و دو تبصره به تشریح مأموریت سپاه، حیطه و چگونگی انجام آن اشاره دارد و " مبارزه قانونی با عوامل و جریانهایی که در صدد خرابکاری، براندازی نظام جمهوری اسلامی، و یا اقدام علیه انقلاب اسلامی ایران میباشند "، مبارزه قانونی با عواملی که با توسل به قوه قهریه درصدد نفی حاکمیت قوانین جمهوری اسلامی باشند "، " پرورش و آموزش اعضاء سپاه طبق تعالیم و موازین اسلامی مبتنی بر رهنمودهای ولایت فقیه در زمینههای عقیدتی، سیاسی و نظامی در جهت کسب توان لازم به منظور انجام مأموریتهای محوله " و " برنامهریزی، سازماندهی، اداره و فرماندهی و اجرای آموزشهای عقیدتی، سیاسی و نظامی اعضاء بسیج مستضعفین بر طبق موازین اسلامی " از جمله مقررههای این فصل هستند.
4- به استناد مفاد حکم انتصاب به عنوان نماینده ولی فقیه در سپاه اولویت های ماموریت اینجانب در تصدی این مسئولیت، تعمیق معرفت دینی و ارتقاء بصیرت سیاسی آحاد سپاه و بسیج است.
5- ماده 27 اساسنامه و ماموریت و وظایف مصوب دفتر(معاونت) سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه به اشراف خبری- تحلیلی بر محیط داخلی، منطقه ای و بین المللی آگاه سازی سیاسی و اطلاع رسانی، ارتقاء سطح معرفت و بصیرت سیاسی گستره ماموریتی سپاه به بهره گیری از شیوه ها و ساز و کارها در راستای عمق بخشی آگاهی ها و ارتقاء بینش و بصیرت سیاسی است.
با توجه به آنچه بطور مختصر در خصوص رسالت سپاه و نقش نمایندگی ولی فقیه در سپاه ذکر گردید، باید کار ویژههای سپاه در سالهای اخیر را ارزیابی نمود و درباره آن قضاوت کرد. اینجانب و تمامی فرماندهان و مسئولان سپاه به دیدگاههای حضرت امام(ره) در خصوص عدم ورود نظامیان به عرصه منازعات سیاسی واقف بوده و دیدگاههای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیتالله خامنهای(مد ظله العالی) در این موضوع را کاملا منطبق بر دیدگاههای حضرت امام(ره) دانسته و خود را ملزم و متعهد به رعایت آن میدانیم.
مشکل اصلی در برداشتهای نادرست عدهای از دیدگاههای حضرت امام(ره) است. بر داشتهایی که بر اساس آن سپاه را همانند ارتش، یک نیروی صرفا نظامی دانسته و این برداشت با حقایق و واقعیتها مغایرت دارد. انقلاب اسلامی از سالهای بعد از جنگ تحمیلی تا به امروز با " تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، قتل عام فرهنگی، تهدیدات نرم و جبهه ناتوی فرهنگی دشمنان " مواجه بوده و این تهدیدات نرم بیست سال گذشته، اکنون به مرحله " جنگ نرم " رسیده که رهبر معظم انقلاب اسلامی در تحلیل وضعیت کنونی میفرمایند: « ما با جنگ نرم دشمنان مواجه هستیم ». آیا سپاه برای مقابله با این جنگ نرم، وظیفهای دارد یا نه؟ عدهای مسایل داخلی کشور را به رقابت سیاسی بین دو جناح یا جریان سیاسی خلاصه میکنند و بر اساس آن اقدامات سپاه را جناحی پنداشته و بر اساس همین تحلیل نادرست به سپاه انتقاد میکنند. شما در نامه به موارد و مصادیقی اشاره کردهاید که به اختصار توضیحاتی جهت رفع ابهامات داده میشود.
الف) بیت حضرت امام(ره) و منسوبین به آن حضرت برای همه مردم عزیز هستند، لکن به این نکته باید توجه داشت که خود حضرت امام(ره) به همگان آموختند که اسلام از همه چیز عزیزتر است و برای حفظ اسلام نباید با کسی تعارف داشت. شما به خوبی میدانید که حضرت امام(ره) آقای منتظری را حاصل عمر خود میدانست و آن گاه که ایشان با وجود برخورداری از جایگاه قائم مقامی رهبری با دشمنان و مخالفان نظام همراه شد، حضرت امام(ره) با هوشیاری و قاطعیت تمام با وی برخورد کردند و نامه معروف 6/1/1368 را نگارش فرمودند. بنابراین افراد به صرف انتساب به حضرت امام(ره) و یا داشتن سابقه همراهی با آن عزیز سفر کرده، خود را نباید مبرا از هر خطایی دانسته و هر نقدی نسبت به آنان غیرقابل تحمل گردد.
ب) با توجه به مسایل سالیان اخیر، حوادث دوران دوم خرداد و به ویژه مسایل پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و پیدایی این فتنه، سؤالات و ابهامات بسیاری در ذهن پاسداران و بسیجیان در خصوص مواضع و عملکرد برخی منسوبین به حضرت امام(ره) پدیدار گردید و آنچه در برخی جلسات مطرح شده، در واقع پاسخگویی به این سؤالات و ابهامات است.
نمونههایی از این سؤالات که دارای فراوانی بسیار بالا در تمامی ردههای سپاه و بسیج میباشد، مورد اشاره قرار میگیرد؛
1-سکوت معنیدار جناب حجتالاسلام سید حسن خمینی در جریان آشوبها و فتنه سبز چگونه توجیه میشود؟
2-چرا بیت حضرت امام و شخص سید حسن آقا چنین مراودههایی با عناصر دوم خردادی و کسانی که در طراحی و تهییج آشوبها دخالت داشتند، دارد؟
3-با آن سابقه افراطی در جریان دوم خرداد و هتک حرمت به مقدسات دینی و مسئولین و شخصیتهای انقلابی و حتی نسبت به خود حضرت امام(ره) در گذشته، و مواضع و اقدامات اخیر، چرا موضع روشنی از بیت امام و جناب حجتالاسلام سید حسن دیده نمیشود و یا اگر هست در تأیید آنهاست؟
4-چرا جناب حجتالاسلام سید حسن خمینی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حاضر نشد و سفر به پاکستان را بهانه کرد. آیا بین او و آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی و دیگران که سفرهای همزمانی را بهانه کردند ارتباطی وجود داشته است؟
5- جناب حجتالاسلام سید حسن پس از آزادی علیرضا بهشتی از زندان به دیدار او و دلجویی رفت. آیا جناب حجتالاسلام سید حسن وابسته به یک جناح خاص افراطی مقابل نظام است که هیچ نشانه روشنی از او در حمایت از امام و رهبری و آرمانهای انقلابی و ملت وفادار به ارزشها دیده نمیشود؟
6- جناب حجتالاسلام سید حسن خمینی بجای اینکه در کنار رهبری باشد در کنار مخالفان و در مقابل رهبری است؟
برای پاسخ به این قبیل سؤالات و ابهامات، نمیتوان واقعیات در فضای سیاسی کشور را نادیده گرفت و آنچه که احیانا در برخی نشریات بسیج و یا جلسات هدایت و توجیه سیاسی سپاه و بسیج مطرح شده، با توجه به همین واقعیات است. البته باید به این نکته توجه داشت که در بسیاری از مواقع بین آنچه در یک نشریه و بولتن آمده و یا در یک جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ مطرح گردیده و آنچه با واسطههایی برای دیگران نقل میشود تفاوتهای اساسی وجود دارد. به عنوان نمونه شما مواردی را ذکر کردید که در این خصوص بررسیها نشان میدهد؛
1) از حضرت حجتالاسلام آقای جلیلزاده در مورد مسایل مطروحه در فضای سیاسی کشور و از جمله در مورد جناب حجتالاسلام سید حسن خمینی سؤال میشود و ایشان ضمن پاسخ به سوالات در مورد سید حسن آنچه در فضای سیاسی کشور مطرح است را بیان داشته و در موضوع رهبری هم میگویند این مطلب را شنیدهاند. از آقای جلیلزاده مطلب شما سؤال شد و ایشان در پاسخ گفتهاند: من کلمه اطمینان را در اظهارات خود نداشتم و آنچه شنیده بودم را نقل کردم.
2) در مورد حجتالاسلام والمسلمین حاج آقا ذوالنور نیز لازم به ذکر است که بعد از سخنرانی مرحوم آیتالله توسلی در مجمع تشخیص و ذکر خوابی از جناب حجتالاسلام حاج سید حسن که امام در خواب به ایشان فرمودند: " حسن، مرا دارند از خانهام بیرون میکنند " و حادثه تلخ سکته آن مرحوم، آقای ذوالنور ضمن تجلیل از گذشته مرحوم توسلی دو نکته را اظهار میدارند:
1) ای کاش مرحوم آیتالله توسلی چنین خوابی را نقل نمیفرمود که تحت تأثیر آن دچار چنین حادثهای شود.
2) وقتی آیتالله جنتی خوابی را به نفع رئیس جمهور نهم نقل نمود همه تریبونهای اصلاحطلبان به ایشان حملهور شدند که ایشان خوابنما شده است، توسل به خواب، نشان ضعف استدلال و منطق و علم است، خواب حجت نیست و مطالبی از این دست، حال چه شده که خواب در جمع خواص و نخبگان نظام حجت است؟ بر فرض وجود چنین خوابی، رؤیای صادق بودن آن و حجت بودن، باید دید منظور از بیت چیست و امام را چه کسانی و از کدام بیت بیرون مینمایند؟ که در این خصوص 3 معنی میتوان برای بیت تصور کرد:
1- منظور فیزیک و ساختمان بیت باشد مانند ساختمان منزل مسکونی، ساختمان مؤسسه نشر آثار و... که از مصالح ساختمانی و خشت و آهن و آجر ساخته شده است. خوب باید دید این اماکن در اختیار چه کسانی است باید توصیه شود که امام را بیرون نکنند و اغیار و بیگانگان را در آن راه ندهند.
2- معنی دیگر بیت، ممکن است راه امام سلام الله علیه، آرمانهای امام و اهداف امام باشد که باید پرسید آیا هیچکدام از آنها در دوران 8 سال حاکمیت اصلاحطلبان از جمله نشریات و تریبونهای در اختیار آنها مصون و محفوظ ماند؟ آیا موردی را میتوان تعیین نمود که اصولگرایان خدای ناکرده به آن جسارتی روا داشته باشند؟
3- شاید منظور سوم از بیت، بازماندگان حضرت امام سلام الله علیه باشند که در این صورت نیز اولا احترام بازماندگان حضرت امام بر همگان واجب است. ثانیا) چه کسی خدای ناکرده جسارتی و توهینی روا داشته است که با او برخورد لازم صورت پذیرد. ثالثا) آیا منظور این است که هر کسی انتسابی به بیت حضرت امام سلام الله علیه داشت مصونیت او قطعا تضمین شده است و میتوان مطمئن بود که یقینا هیچگونه اشتباه، خطا و انحرافی نخواهد داشت. رابعا) اینکه حضرت امام سلام الله علیه فرمودند ملاک حال فعلی افراد است، چه میشود آیا میزان و ملاک فرمایش نورانی حضرت امام نیست؟
جناب آقای انصاری
با توجه به موارد فوق، قضاوت نمايید که انتخاب گزینشی، ناقص و تحریفآمیز سخنان ایشان که به جناب عالی داده شد و مبنای قضاوت شما قرار گرفته است کار منصفانهای بوده است.