معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش گفت: ارزشيابي توصيفي مقطع ابتدايي كمك مي كند تا ترس و دلهره دانش آموزان در خصوص نمره برداشته شود.
دكتر 'مرتضي شكوهي' روز چهارشنبه در كارگاه آموزشي ارزشيابي كيفي- توصيفي در استان گلستان در خصوص شيوه جديد ارزشيابي دانش آموزان اظهارداشت: در اين نوع ارزشيابي مقياس صفر تا بيست كنار گذاشته شده و بجاي آن از مقياس رتبه اي چهار درجه اي خيلي خوب، خوب، قابل قبول و نيازمند تلاش بيشتر استفاده مي شود. وي با بيان اينكه اين امر كمك مي كند تا ترس و دلهره در دانش آموزان از بين برود، افزود: اين شيوه كمك مي كند كه تعليم و تربيت متناسب با فطرت و انگيزه هاي دروني دانش آموزان با روحيه سرشار از يادگيري و پرسشگري جايگزين شود. دكتر شكوهي اضافه كرد: بايد تلاش شود تا زوايد ارزشيابي توصيفي در دوره ابتدايي حذف شود و نگرش معلمان تغيير كند و آنها باور كنند در ابتداي اين راه قرار دارند و با تلاش جمعي، مشكلات را در اين مسير مرتفع سازند. وي تصريح كرد: در اين ارزشيابي معلم از توانمندي هاي دانش آموزان سخن مي گويد و ضعف هاي آنها را به خوبي مشاهده مي كند و ابتدا از حسن ها و سپس از عيب ها سخن به ميان مي آورد. 'رضواني' معاون ابتدايي اداره كل آموزش و پرورش گلستان نيز در سخناني اين طرح را گامي موثر در امر تعليم و تربيت بيان كرد و گفت: اين امر باعث مي شود تعليم و تربيت در كنار دوران شيرين كودكي و بدور از استرس و اضطراب براي فرزندان ما باشد. به گزارش ايرنا اين كارگاه با هدف هماهنگي و همسويي مدرسان ، معلمان ، مديران و سرگروه هاي آموزشي در اجراي ارزشيابي توصيفي با حضور جهان آراي كارشناس فرايند ياددهي و يادگيري وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. در اين كارگاه در خصوص آشنايي مدعوين با فلسفه تغيير نظام ارزشيابي، استفاده از روش ها و ابزارهاي جمع آوري اطلاعات و مستند سازي فعاليت هاي دانش آموزان بحث و گفتگو شد.